martes, 28 de abril de 2020

PARAULES MÀGIQUES

Moltes vegades, les mestres parlem de la importància de la consciència fonològica i de la seva influència en el posterior aprenentatge de la lectura.

No sempre expliquem bé què és la consciència fonològica. Quan parlem d’aquest aprenentatge tan important ens referim a l’habilitat per notar, escoltar, pensar, manipular o jugar amb els sons individuals dins de les paraules. O sigui el so de les lletres.

Aquest és un aprenentatge que cal fer de manera estructurada, iniciant primer les activitats més senzilles i adaptades a l’edat dels nens i nenes.

Una de les primeres activitats que treballem són les rimes. Nosaltres a la classe parlem de paraules màgiques. Aquestes són aquelles paraules que acaben igual. Per exemple maleta i galeta.

Les rimes són presents a la vida dels nens desde els primers mesos de vida: jocs de falda, dites, poemes, cançons, cantarelles, contes...

Hi ha col.leccions de contes infantils que es basen en rimes molt senzilles i que agraden molt als nens.
Avui volem compartir amb vosaltres un conte ple de rimes i que és tot un èxit en especial a les classes de P3 i P4.
A més a més, tenim la sort que la mateixa autora, Margarida del Mazo, ens el recita. Mireu, mireu....


Us ha agradat? A nosaltres ens encanta. No us espanteu si els nens, en especial els més petits us demanen veure’l vint vegades... és normal. 😉
Bé, i que podem fer amb tot això a casa?.
Intentarem oferir-vos una sèrie d’activitats ordenades de més fàcil a més difícil. No cal fer-les totes però el que si que us demanem és començar per les primeres i anar avançant en ordre.

1.- Fixeu-vos en el vídeo de la Margarita. Aprofiteu la cantarella que repeteix a cada pàgina i feu rimes amb els noms de la família i amics, amb objectes de casa....
Per exemple: Valeria, tipití tipiteria. Ona, tipiti tipitona. Mama, tipiti tipitama. Aquest pot ser un joc oral, que podem anar fent a diari. (Poca estona amb quatre o cinc minuts és suficient). No cal buscar noves rimes a diari ja que podem repetir les que més ens agraden.

2.- La caixa de les paraules màgiques. Busqueu parelles d’objectes que rimin i guardeu-los en una caixa o cistella. L’activitat consisteix en anar traient els objectes de la caixa i emparellar els que acaben igual. (Si no teniu els objectes per casa els podeu substituir per una targeta amb el dibuix)

Mireu, nosaltres hem començat a fer una caixa de paraules màgiques a casa... 😉



Podeu anar canviant els objectes i renovant les parelles de tant en tant. 
Hem pensat que ens podeu enviar les parelles de paraules màgiques més xules. Nosaltres buscarem imatges per aquestes paraules i farem una mena de memory que penjarem al blog. El tindreu a la vostra disposició per seguir jugant amb paraules màgiques a casa.
Ja sabeu podeu enviar les vostres parelles de paraules màgiques a:

infantiljverdaguer@escolajverdaguer.cat

3.- Jugar amb el nom. Als nens i nenes, els encanta jugar amb el seu nom. Busqueu objectes (també podeu substituir per imatges) que rimin amb el nom dels nens. Hi ha noms que són molt fàcils, d’altres més difícils. Ho podeu guardar tot en una caixa o pot. 

4.- Fer rodolins. Aquesta seria la darrera activitat i va dirigida als més grans. Fer rodolins amb el nostre nom. Mireu, les mestres ens hem pensat els nostres i com que no us els podem dir al Cole, us hem gravat aquest vídeo.


Us ha agradat?. Us heu fixat que l’Anna ha fet un dibuix amb el seu rodolí?. Us proposem fer entre tots un llibre digital. 
Què heu de fer?. Amb ajuda del Pares penseu un rodolí amb el vostre nom, feu un dibuix i escriviu el rodolí al dibuix. Feu una foto (no vídeo) del dibuix (només del dibuix) i envieu la imatge a:
infantiljverdaguer@escolajverdaguer.cat
Aquesta proposta està dirigida als grans. Tot i així si els petits voleu participar ho podeu fer també.

RECOMANACIONS.
1.- No demanem que siguin els nens els que inventin les rimes. Aquesta és una habilitat que s’adquireix amb l’entrenament. Demanem que poc a poc i a través del joc les reconeguin auditivament. 
2.- Als grans també ens costa rimar, a vegades ens falta aquest entrenament. Us deixem i recurs que ajuda molt 😁

3.- Aquesta no és una activitat puntual. Jugar amb les rimes és una activitat molt beneficiosa en l’aprenentatge de la llengua dels infants. 

Esperem que us hagi agradat.
Moltes gràcies 

2 comentarios:

  1. Ja tenim una rima: Martí, el gegant del Pi. Ens estem divertint amb les rimes! Gràcies pels videos!
    Miriam

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Miriam! Genial que ho passeu bé!! En breu penjarem una entrada per veure les vostres rimes 😉😘

      Eliminar

Els vostres comentaris seran benvinguts, sempre i quan siguin respectuosos.